Emagister Eventos

Organizado por Group SSIT

II Congrés Internacional sobre So, Silenci i Imatge Perspectiva Sonora

  • Fechas:

    Del 20/07/17 al 22/07/17

  • Lugar:

    Fundació Tecnocampus - Sales de Graus, Mataró, España (mapa)

Web del evento

Descripción ↑ subir

 

Trànsits sonors

La segona edició del Congrés Internacional Perspectiva Sonora es proposa reflexionar sobre els moments de trànsit a l’audiovisual. És en aquest moment clau de transformació, on allò nou no acaba de trobar la seva forma i allò vell ja no s’adequa a l’expectativa social, que els llenguatges sonors i visuals es renoven i els experiments revelen noves vies d’expressió. Durant aquests trànsits es produeixen canvis en l’economia del mitjà, en la tecnologia, en la seva implantació, en els modes de representació i en l’imaginari, en la producció audiovisual, en les audiències i la seva forma de recepció, en les estructures narratives, en la teorització dels fenòmens audiovisuals i en l’estètica dels mateixos.

 

A cada moment de trànsit es revela necessària una perspectiva interdisciplinària que permeti comprendre l’abast de la transformació; a la vegada que és suggerent el fet de poder observar junts, en una constel·lació, tots aquests moments de canvi. És por això que ens proposem atendre col·lectivament, mitjançant un congrés, aquests processos de transformació del llenguatge audiovisual en diferents instants de la història, amb especial èmfasis a la seva dimensió sonora.

 

Els eixos temàtics del congrés, sense ser excloents per a altres aportacions, queden definits com:

  1. Experiments sonors pre cinematogràfics i orígens del cinema.
  2. Del mut al sonor. La mecanització del so.
  3. Un cinema a cada llar: l’arribada de la televisió.
  4. La digitalització de l’audiovisual: producció i noves plataformes de distribució.
  5. El so transmèdia i els seus trets tècnics i narratius.
  6. La dimensió acústica en els videojocs, la narració interactiva i la realitat virtual.
  7. Transició en la recepció acústica: nous públics i nous hàbits socials.
  8. Evolució i trànsit cap a diferents paradigmes teòrics.
  9. Trànsits en el cinema i altres mitjans al Maresme.

 

 

Lugar ↑ subir

Programa ↑ subir

Mataró, del dijous 20 al dissabte 22 de Juliol de 2017

Tots els actes es realitzaran a l'AULA MÀSTER: 2º Pis (Entrada al costat del bar).

 

DIJOUS, 20 de Juliol

 

9 - 9.30h. Recepció i acreditació dels congressistes.

 

9.30 - 10h. Benvinguda institucional i inauguració del Congrés.

 

10 - 11h. LLIÇÓ INAUGURAL

Albert Alcoz, cineasta, escriptor, professor i programador de cinema experimental i videocreació: "Prácticas sonoras en el cine estructural".

 

11 - 11.45h. COFFEE BREAK (en el bar del TecnoCampus)

 

11.45 - 13.30h. TAULA 1: Evolució I trànsit cap a diferents paradigmes teòrics.

Modera: Dra. Isabel Ferrer Senabre (Universitat Autònoma de Barcelona)

Anna Tarragó (Escola Superior Politècnica TecnoCampus): “Shyamalan en silencio. Uso del silencio como mecanismo narrativo en la filmografía de M. Night Shyamalan”.

Cloe Masotta (Universitat Pompeu Fabra): “Hacia la figura sonora. Nelson, Dwoskin, Grandrieux, Duque”.

Santos MARTÍNEZ (Escola Superior Politècnica TecnoCampus): “La representació musical de l’heroi. Anàlisi comparativa de la música de tres versions cinematogràfiques de Batman”.

Yasmin SOUD ORMAECHEA (Universitat Pompeu Fabra/ BSM School of Management): “Minimalismos: analogías entre la música y artes plásticas. El caso de Philip Glass".

 

13.30 - 15.30h.  PAUSA - DINAR

 

15.30 - 17:00h. SESSIÓ PLENÀRIA

Sol Rezza, artista i dissenyadora sonora: “El espacio del sonido”.

 

17.00h - 17:30h. COFFEE BREAK (en el bar del TecnoCampus)

 

17:30h - 18.30h.  TAULA 2: La digitalització de l'audiovisual: producció i noves plataformes de distribució

Modera: Dr. Daniel Torras i Segura (Escola Superior Politècnica TecnoCampus)

Igor SAENZ (Universidad Pública de Navarra): “El software como herramienta para el intérprete musical. Un método de análisis para descubrir la microagógica”.

Marco Antonio JUAN DE DIOS (Universidad Complutense de Madrid): “La figura del ingeniero de sonido en la industria cinematográfica: referentes técnicos en el origen del cine sonoro español”.

 

18:30h - 18:45h. PAUSA

 

18.45h - 20.30h. TAULA 3: Anàlisi (I)

Modera: Dr. Jorge Oter (Escola Superior Politècnica TecnoCampus)

David BARLIZA (Universitat de Barcelona): “El papel de la música en las representaciones de género dentro de la publicidad de perfumería”.

Gabriel-Gael GUIRAO (Universitat Autònoma de Barcelona): “DESACTIVAR SONIDO. Música en el videojuego y su subyugación al gameplay desde el estudio de las opciones de menú”.

Marcos SAPRÓ (Klasické a Španělské Gymnázium Brno-Bystrc): “Una apología sinfónica del horror: música, sonido y narración en ‘¿Quién puede matar a un niño?’ (Narciso Ibáñez Serrador, 1976)”.

 

21h. SOPAR

 

DIVENDRES, 21 de Juliol

 

10 - 11:15h. TAULA 4: Anàlisi (II)

Modera: Dr. Manuel Garín (Universitat Pompeu Fabra)

Víctor SOLANAS (IES Cabañas, La Almunia, Zaragoza): “La canción ligera del Festival de San Remo en el cine de Luchino Visconti (1943-1974)”.

Juan ULL y Juan BERNARDO (Universidad de Zaragoza): “La banda sonora y el sonido cinestésico en el film de danza”.

Yaiza BERMÚDEZ (Conservatorio superior de música 'Bonifacio Gil' Badajoz): “De Liszt a la animación”.

Héctor Luís SUÁREZ (Conservatorio Profesional de Música Cristóbal Halffter, Ponferrada): “Paisajes y entornos sonoros en algunas manifestaciones de cuaresma, Semana Santa y Pascua”.

 

11:15h - 11.45h. COFFEE BREAK (en el bar del TecnoCampus)

 

11.45 - 13.00h. ESPAI D'INVESTIGACIÓ LOCAL

Grup SSIT (So, Silenci, Imatge i Tecnologia): El projecte de “La mecanización del cine en Mataró”.

Projecció del film mut local “Fiesta en honor a Clavé Mataró 1928”. Amb comentaris a càrrec d'Encarnació Soler, doctora en Història de l'Art i presidenta i fundadora de Cinema Rescat.

Encarnació Soler, presenta part de la seva tesi doctoral sota el títul “La interrelación de la zarzuela con el cine desde sus orígenes hasta el sonoro”.

 

13.00 - 15.00h.  PAUSA – DINAR

 

15.00 - 17.00h. TAULA 5: Del mut al sonor. La mecanització del so.

Modera: Dra. Soliña Barreiro (Escola Superior Politècnica TecnoCampus)

Álvaro PÉREZ DIOS (Universitat Pompeu Fabra): “¡Silencio! Del ruidoso mudo al silente contemporáneo”.

Juan Francisco DE DÍOS (Universidad Autónoma de Madrid) y Ma Ángeles FERRER (Universidad Internacional de La Rioja): “‘…un film de Charlot se proyectará en la primera escena…’ Una ópera de cine”.

Lídia LÓPEZ (Universitat Autònoma de Barcelona): “Música para la imagen en movimiento. La recepción de los primeros equipos cinematográficos en España”.

 

17.00h - 17.30h. COFFEE BREAK (en el bar del TecnoCampus)

 

17.30 - 18.45h. TAULA 6: Transició en la recepció acústica: nous públics i nous hàbits socials.

Modera: Dr. Jordi Soler (Escola Superior Politècnica TecnoCampus)

Jordi ROQUER (Escola Superior Politècnica TecnoCampus): “La figura femenina en la publicitat de la pianola (1900-1930)”.

Mauricio REY (investigador independiente): “Músicas con fecha de caducidad: ¿Cuánto dura un hit de plástico?”.

Robert BARTI (Escola Superior Politècnica TecnoCampus): “Evolució de la tecnologia sonora i la seva influència sobre els hàbits socials”.

 

18.45h - 19:00h. PAUSA

 

19:00h - 20.30h. SESSIÓ PLENÀRIA

Philipp Tagg, musicòleg: “Non-conventional parameters of musical expression”.

 

20.30 - 21h. CLAUSURA del Congrés

Eventos relacionados